Тема. Чому равлик ховається?
Мета: Удосконалювати
набуті навички правильного, виразного, швидкого читання під час читання казки. Познайомити з казкою Галини Малик «Чому
равлик ховається».
Розвивати зв’язне мовлення учнів шляхом використання
прийому словесне малювання (усне складання кадрів діафільму або мультфільму),
вигадування загадки або казки за аналогією до прочитаної; розвивати навички
слухання та інтонування почутого.
Виховувати почуття до справедливості та мати власну думку, виховувати пізнавальний інтерес до усної творчості.
Тип уроку:
комбінований.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
Психологічний настрій
-
Доброго ранку! Доброго дня!
Мирного неба, вам люди, щодня!
Діти: - Доброго ранку, вам! Доброго
дня!
- Урок
читання наш незвичайний, тому що це урок-телеперадача. ( 1 СЛАЙД)
- Я
рада вітати всіх присутніх на нашому ПЕРШОМУ НАЦІОНАЛЬНОМУ каналі ( 2 СЛАЙД). В ефірі «Телеакадемія» і я її ведуча Оксана Володимирівна. ( 3 СЛАЙД)
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Вступне
слово вчителя .
-
Увага! Сьогодні у нас в ефірі:
1.
«Новини» - оголошення теми мети уроку. ( 4 СЛАЙД)
2.
«Нехай говорять» - тренувальні вправи для артикуляційного апарату.(5 СЛАЙД)
3.
«Доки всі вдома» - тренувальні вправи для розвитку швидкого читання. (9 СЛ.)
4. «ФОЛЬК
–МUSIC»
фізкультхвинка. (11 СЛАЙД)
5.
«Найрозумніший» - розповідь про равлика. ( 13 СЛАЙД)
6.
«Велика різниця» - Словникова робота. ( 16 СЛАЙД)
7.
«Хочу все знати» - робота з Читаночкою ( 19 СЛАЙД)
8. «Музика для душі» - релаксаційна пауза ( 20 СЛАЙД)
9.
«Шість кадрів» - робота в групах – «Зроби фільм». ( 22 СЛАЙД)
10.
«Погода» - підведення підсумків. ( 24 СЛАЙД)
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
- А саме сьогодні ми будемо виконувати тренувальні вправи (4 СЛАЙД) для артикуляційного апарату, для розвитку швидкого читання;
попрацюємо з Читаночкою; познайомимося з новою казкою. При цьому ми будемо вдосконалювати навички
правильного, виразного, швидкого читання, будемо мислити, доводити,
робити висновки. Попрацюємо в групах, в парах і звичайно знайдемо хвилинку для
відпочинку.
ІV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
- А ви знаєте, що на телебаченні працюють ведучі, які повинні
багато читати, швидко орієнтуватися у запропонованих текстах, чітко і виразно
промовляти слова. Може хтось з вас у майбутньому буде диктором. Тому попрацюємо
над правильною вимовою звуків. Адже по телебаченню вас не тільки бачать, але і
чують. В ефірі «Нехай говорять»
( 5 СЛАЙД)
- Виконаємо вправи на розвиток мовленнєвого
апарату.
1. Вправа.
- набрали повітря через
ніс - вдих-видих;
- торкнулися язиком
піднебіння, виконуємо вправу «Коник» (цокати язиком);
- Вправа «Забий гол».
(Язиком штовхають то одну, то у другу щоку).
- вимовляємо звуки без
голосу: а, о, у, и, і, е;
2. Вправа.
Скоромовка
- Промовте скоромовку …(6 СЛАЙД)
Біля озера щодня
Жабка бавить жабеня.
Обіймає лапкою
Називає жабкою!
ПРИГАДАЙ, ПРОДОВЖИ.. (7 СЛАЙД)
Ворона сороці намисто купила,
В намисті сорока намистинки лічила.
Великі мурахи грали у шахи,
А маленькі мурашки- у шашки.
Ріс Лаврик –
Не доріс,
Ліз равлик —
Не доліз.
Висновки. Отже, з нами була передача «Нехай говорять», в
якій ми виконали тренувальні вправи для
артикуляційного апарату, повторили вивчені скоромовки.
Далі буде невеличка рекламна пауза. (Звучить музика,виходять діти) ( 8 СЛАЙД)
Вона
милозвучна, чудова, вона захоплююча.
Вона
дуже красива – тому мені дуже подобається.
Я би
слухав і слухав її без зупинок.
Дарує
скільки емоцій. Вона невичерпна.
(Всі
разом) – Наша українська мова.
- А ми продовжуємо. І у
нас в ефірі: «Доки всі вдома» ( 9 СЛАЙД)
- Для того щоб стати
дикторами, треба бути і уважними. Зараз перевіримо як ви вмієте досліджувати
утворення нових слів та відгадувати загадки.
1. Дослідіть утворення нових слів та підкресліть їх спільну частину.
Проси – запроси ходить – виходить
йшла – прийшла просити – запросити
гарно – негарно будував – збудував
2. Пропоную гру на
увагу: «Хто в будиночку живе» ( 10 СЛАЙД)
Скачуть на болоті
Зелененькі лапки,
Квакають завзято
Веселенькі ... (Жабки)
Показав з доріжки
Голову і ріжки.
Хто повільно так повзе,
На собі свій дім везе? (Равлик)
Ви були уважними. З вами була передача «Доки
всі вдома».
-
Діти, а «FOЛЬК-MUSIC» пропонує нам відпочити. Виконаємо пісеньку
і танцювальні вправи. ( 11 СЛАЙД)
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА . (12 СЛАЙД)
--Діти, не забувайте тримати правильну поставу!
V.
СПРИЙНЯТТЯ Й ОСМИСЛЕННЯ МАТЕРІАЛУ
А наш ефір продовжує передача «Найрозумніший»
мої помічники-розумники розкажуть нам про дивне створіння природи - равлика. (13
СЛАЙД)
Розповіді учнів про равликів. (14 СЛАЙД)
— Равлик
— травоїдна тварина. Він харчується травою й іншими рослинами. Равлик поїдає зелене листя різних
рослин.
— Равлик любить вологу. Зазвичай день
проводить, сховавшись у свою мушлю. Найбільш активний равлик уночі й після
зливи.
¾ У равлика не одні ріжки-вусики, а дві
пари — два й два. Одна маленька пара — це вусики, якими равлик нюхає. Друга,
більша пара, — це очі. Ріжки-вусики равликів дуже чутливі: якщо вони випадково
торкаються певного предмета, равлик швидко ховає їх.
(15
СЛАЙД)
Вчитель. Равлик рухається дуже повільно. Справа в тому, що вся
нижня частина тіла равлика є суцільною «ногою»! Коли равлик повзе, з ноги
випливає липка рідина, що допомагає равликові рухатися й утримуватися на
поверхнІ. Якщо равлика потривожити, він ховається в мушлі.
З вами була передача
«Найрозумніший», в якій ми дізналися про життя равликів.
6. Продовжуємо далі. А у нас в ефірі ( 16 СЛАЙД) «Велика
різниця»
- Ви знаєте, що всі слова, які промовляємо, складаються із
звуків. Звуки на письмі позначаються буквами. Тільки букви не можуть стояти
будь-як, вони повинні бути розташовані у певному порядку. Спробуйте
здогадатися, (у Великій різниці) які слова можна скласти з цих букв (равлик,
мушля , жабка). ( 17 СЛАЙД)
VІІ. ПЕРВИННЕ ЗАСТОСУВАННЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ
7. - І саме ці слова
зустрінуться в казці, яку я вам зараз прочитаю в наступній передачі «Хочу все знати». (18 СЛАЙД)
Написала цю фантастичну історію українська поетеса
Галина Малик, яка в дитинстві дуже любила читати. Її першою книгою були
українські народні казки. ( 19 СЛАЙД)
VІІІ.
ФОРМУВАННЯ ТВОРЧИХ УМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ
Інтерактивний метод «ЧИТАННЯ
З ПЕРЕДБАЧЕННЯМ».
- Прослухайте казку «Чому равлик ховається» і спробуйте уявити
своє продовження казки.
8. Слухання казки . (20 - 23 СЛАЙДИ) (ЗВУЧИТЬ МЕЛОДІЯ)
Читання вчителем І частини казки.
¾
Розкажіть власне продовження казки.
Читання
вчителем ІІ частини казки.
Інтерактивний метод
«МОЗГОВИЙ ШТУРМ».
Питання до змісту
тексту.
¾
Ви
прослухали казку.
¾ Чи справдилися ваші передбачення?
¾
Чи
сподобалась вам казка? Чим?
¾
Яке казкове пояснення ховання у
будиночок Равлика придумала Галина Малик?
¾
Розгорніть
Читаночки,
прочитаємо текст казки на сторінках 53-54. І зверніть увагу на те, чим відрізняються І і
ІІ частини казки?
1. Виразне читання окремими учнями.
¾
Яка різниця у тексті між І і ІІ частинами?
(І частина – це діалог між Жабою і Равликом)
¾
Прочитаємо казку «Ланцюжком» і знайдемо
речення, яке містить найбільше слів?
2. Читання «Ланцюжком»
¾ Прочитайте
найдовше речення.
3. Інтонування речень. Вибіркове
читання.
Інтерактивний метод «РОБОТА В ПАРАХ»
¾
Попрацюйте в парах. Прочитайте виділене
речення і скажіть з якою інтонацією потрібно його читати.
4. Інсценізація І частини казки.
Висновки
¾ Подумайте і скажіть якими були головні герої казки? Підберіть слова, які відповідають їх характеру. (Слова написані на
дошці).
Нечемність
Доброта
Нахабність
Скромність
5. Робота над головною думкою казки.
¾
Чи хотіли б ви бути нечемними і
нахабними, як Жаба?
¾ Як ви вважаєте, чому вчить ця казка?
Потрібно бути чемним. В гості слід ходити за запрошенням.
- Щоб
все знати, треба читати… .
А книга вчить, як на світі жити. Пропоную на дозвіллі почитати книги Галини
Малик, які містять багато цікавих віршів і казок.
Виставка книг.
6. Далі в ефірі «Музика для душі». (24 СЛАЙД)
РЕЛАКСАЦІЙНА ПАУЗА
Переглянемо музичний відео-кліп про равлика. (25 СЛАЙД)
7. Відпочили. А продовжує наш ефір (
26 СЛАЙД) «Шість
кадрів» - попрацюємо в групах – «Зроби фільм». На роботу вам 2 хвилини.
- Зберіть по-порядку ілюстрації
до фрагментів цієї казки та за допомогою
ілюстрацій перекажіть цей уривок.(Звучить мелодія)
Ви
були учасниками передачі «Шість кадрів». Молодці, впоралися.
ІХ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Інтерактивний метод «Інтерв’ю
»
- А наш ефір добігає
кінця. Підіб’ємо підсумки:
¾ Які телепередачі ми з вами переглянули? (27 СЛАЙД)
¾ Про що ви дізналися з кожної
передачі?
¾ З якою казкою ви познайомилися?
- Вдома перекажіть цю казку батькам, за бажанням
придумайте і намалюйте власне
пояснення ховання равлика у мушлю, і ми в класі влаштуємо виставку ваших робіт.
ТАК
ОСЬ, ЩОБ СТАТИ ЧИ ВЕДУЧИМ , ЧИ ДИКТОРОМ, ЧИ ОБРАТИ БУДЬ-ЯКУ ПРОФЕСІЮ, ТРЕБА
БАГАТО ЧИТАТИ ТА ДОБРЕ ВЧИТИСЯ… і здобувати знання.
- І завершується наш
урок телепередачею «Погода» ( 28 СЛАЙД)
Позначне свій настрій на уроці на своєму
сонечку, яке є у кожного на сторінці Читаночки.
-
Отже, сьогодні у нас на уроці панувала тепла атмосфера, настрій був сонячний,
безхмарний. Опадів не передбачалось.
-
То ж лише сонячний уклін, вам, за всіх погодних змін.
-
Дякую за урок! Щоб завжди ви були в гарному настрої, добре навчались, були задоволені
життям, почувалися!
Немає коментарів:
Дописати коментар