«Скажи мені, і я забуду.
Покажи мені, - я зможу
запам'ятати.
Дозволь мені
це зробити самому,
і це стане моїм назавжди».
Давня мудрість
У кожній дитині з
дитинства горить вогник цікавості та допитливості, вона готова увібрати в себе все невідоме, радіти новими знаннями і навичками.
Але часто урокам не вистачає яскравості
викладу матеріалу. Тому щоб не загасити, а навпаки, розпалити у дітей прагнення
до пізнання, урок повинен бути ефектним, емоційним, а головне — продуктивним. Тільки тоді
знання, передані дітям, надовго запам'ятаються, стануть міцною основою фундаменту,
на який буде спиратися вся подальша
освіта. Допомагає вчителю у вирішенні цього непростого завдання - поєднання
традиційних методів навчання й сучасних інформаційних технологій.
Адже упровадження в
процес навчання молодших школярів інформаційних технологій забезпечує доступ до
різних інформаційних ресурсів і сприяє збагаченню змісту навчання, надає йому
логічний і пошуковий характер, а також вирішує проблеми пошуку шляхів і засобів
активізації пізнавального інтересу учнів, розвитку їх творчих здібностей,
стимуляції розумової діяльності.
Особливістю навчального
процесу із застосуванням інформаційних технологій є те, що центром діяльності
стає учень, який, виходячи зі своїх індивідуальних здібностей та інтересів,
вибудовує процес пізнання. Учитель часто виступає в ролі помічника, консультанта,
заохочує оригінальними знахідками, що стимулюють активність, ініціативу,
самостійність.
Питання
застосування ІКТ у навчально-виховному процесі початкової школи в Україні
протягом останніх
років досліджувались науковцями Н.М. Бібік,
О.Я. Савченко, у процесі
виконання дисертаційних досліджень М.С. Гордійчук, О.П. Кивлюк, В.А.
Крутій, М.С. Севастюк, О.М.
Снігур, І.М. Мужикової,
І.А. Парасюк, С.В. Ратовської,
І.М. Смирнової, О.В. Суховірського, Н.С. Полькою, Л.П. Ткаченко, В.В.
Томашевського, В.І. Фадєєва, О.І. Шиман, а також педагогами-практиками.
Я переконана в
тому, що використання комп’ютерних та телекомунікаційних програм сприяє більш високому інтелектуальному
розвитку учнів, навчає їх самостійно орієнтуватись у складному й різноманітному
світі інформації, дає можливість реалізовувати власні творчі здібності через
дослідницько-пошукову та наукову діяльність. Запроваджуючи в практичну
діяльність інформаційні технології, я керуюся найраціональнішими
навчально-ігровими методами й прийомами навчання, контролем рівня знань учнів,
які сприяють росту якісних показників навчальних досягнень дітей та їх творчого
потенціалу. Раціональне використання
інформаційних технологій, аудіовізуальних посібників з іншими дидактичними
засобами значно скорочують час повідомлення опорної інформації, надають
можливість її повторення під час організації самостійної роботи, аналізу,
самоаналізу, підведення підсумків.
Застосування
інформаційних технологій на уроках сприяє:
-
активізації уваги
дітей;
-
врахуванню вікових
особливостей образного сприйняття оточуючого світу;
-
впливу на емоційну
пам’ять вихованців;
-
забезпеченню
самостійності учнів на уроці та поза його межами;
-
швидкій перевірці
знань дітей за короткий час, можливість відразу бачити результати своїх
досягнень;
-
забезпеченню змісту
оновлення освіти суспільства.
У своїй
діяльності використовую низку
комп’ютерних програм:
-
навчально-інформуючі:
навчальні програми, енциклопедії, кінофільми;
-
графічний редактор Paint;
-
програма
презентацій Power
Point;
-
навчально-ігрові
програми.
Впроваджуючи
дані програми на певному етапі уроку, застосовую такі методи:
-
пояснювально-ілюстративний,
-
метод контролю,
-
практичний,
-
проблемно-пошуковий,
-
репродуктивний,
ігровий,
-
метод проектів, про які розповім детальніше.
Пояснювально-ілюстративний
метод, передбачає використання ілюстрацій, таблиць, малюнків, схем у
супроводі розповіді вчителя. Допомагають у цьому навчально-інформуючі програми
та програма презентацій Power Point, які сприяють розвитку пізнавальної активності учнів,
передачі додаткової цікавої інформації, забезпеченню принципу наочності.
Особливо корисні програми, що моделюють і аналізують конкретні ситуації, дають
можливість за короткий час демонструвати
процеси, які в реальних умовах проходять упродовж місяців, років або уповільнювати їх; ілюструвати та здійснювати
імітаційне графічне моделювання різних процесів і явищ безумовно позитивно впливає
на якість навчання. Так у своїй практиці використовую програми «Математика 1-4
клас. ППЗ» (ПП «Контур плюс»), «Природознавство. 3,4 класи» ППЗ (ЗАТ
«Транспотрні системи»), «Образотворче мистецтво 1-4 клас», «Трудове навчання
1-4 клас», які дають змогу подавати новий матеріал наочно, у формі гри. Програми
містять схеми, ілюстрації, діаграми, анімації, відео–фільми, аудіо записи допомагають
сформувати уявлення й поняття про предмети та явища, які вивчаються. У них
стисло висвітлено найважливішу інформацію, яку потрібно було б черпати з різних
джерел. Тому з метою надання практичної
допомоги вчителям початкових класів на уроках природознавства, пробудження в
учнів живого інтересу до природи, бажання охороняти й примножувати її
багатства, мною розроблений
посібник «Використання ІКТ на
уроках природознавства в 4 класі».
Використання відео,
анімації, звуків і музики під час навчально-виховного процесу якісно підвищують
його ефективність. При організації уроків художньо-естетичного циклу я
використовую ППЗ та інтерактивну дошку, що дає мені можливість демонстрації
репродукцій, фотографій, схем, різних анімаційних ефектів. За допомогою засобів
мультиплікації можливо окреслити лінії або плавно обрисувати композицію
(додаток №1), здійснити заочні мандрівки на завод, фабрику, художню майстерню
тощо (додаток №2).
А програма презентацій Power Point реалізує побудову різних екранних зображень об’єктів. На
уроках математики за допомогою комп'ютера можна вирішити проблему дефіциту
рухомої наочності, коли діти під керівництвом вчителя на екрані монітора
порівнюють способом накладення геометричні фігури, аналізують взаємовідносини
множин, вирішують завдання на рух (додаток №3). Використання КТ Power Point на уроках трудового навчання допомагає краще організувати практичну
діяльність учнів, полегшує і спрощує процес створення технологічних карт, дає
змогу здійснити диференційований підхід (слабші учні зможуть виготовити посильний
виріб, що збільшить інтерес до навчання, а сильні — виконати складнішу роботу,
що забезпечить належний розвиток здібностей), (додаток №4).
Метод контролю, зокрема тестування, як метод швидкого виявлення рівня знань, умінь та навичок учнів
на різних етапах навчального процесу. У своїй роботі широко використовую
тестові перевірки, що дає можливість підготувати дітей до навчання у середній ланці школи. Застосування на уроці
комп'ютерних тестів дозволяє мені за короткий час отримувати об'єктивну картину
рівня засвоєння матеріалу, що вивчається, у всіх учнів і своєчасно його скорегувати.
При цьому є можливість вибору рівня складності завдання для конкретного учня.
Для учня важливо те, що відразу після виконання тесту (коли ця інформація ще не
втратила свою актуальність), він отримує об'єктивний результат із зазначенням
помилок, що неможливо, наприклад, при усному опитуванні (додаток №5 ).
Практичний метод забезпечується використанням графічних програм, зокрема
графічного редактора Paint. Дану програму застосовую на уроках
трудового навчання та образотворчого мистецтва, що сприяє розвитку творчих
здібностей, мислення, підвищує інтерес школярів до даних предметів. У процесі
навчання учні вчаться розрізняти і визначати кольори. Робота з графічним
редактором Paint сприяє розвитку просторової уяви дітей, моторики,
координації рухів, уваги. Крім того, забезпечуються міжпредметні зв’язки з
математикою, природознавством, образотворчим мистецтвом.
Проблемно-пошуковий метод найчастіше застосовую на етапах
повідомлення теми та мети уроку, мотивації навчальної діяльності, сприймання
нового матеріалу з використанням відео програм, що створює розгляд проблемних ситуацій, сприяє зацікавленню
учнів та розвитку їх мислення і мовлення (додаток № 6).
Репродуктивний
метод забезпечую використанням
відео програм. Наприклад, подивитися уривок із мультфільму «Колобок» і
переказати, що було спочатку, що трапиться далі, або відтворити порядок подій.
У ході перегляду фільмів застосовую метод гіпотез. Наприклад, після демонстрації фільму «Охорона природи», пропоную
учням, працюючи у групах, дібрати низку передбачень, гіпотез на тему «Що може
бути, якщо люди й надалі будуть забруднювати природне середовище».
Ігрові методи. Комп’ютерна навчальна гра є досить специфічним методом
навчання, що робить цей процес цікавішим
і колоритнішим. Адже комп’ютерні програми, навчання за якими будується у
вигляді гри, сприяють підвищенню мотивації навчання. На мою думку, саме гра
стимулює ініціативу і творче мислення, сприяє формуванню вмінь діяти разом,
підпорядковувати свої інтереси загальним цілям. Особливе захоплення і цікавість
викликають ігрові комп’ютерні
програми, зокрема «Сходинки до
інформатики», «Грамотійка» (додаток №7).
На своїх уроках використовую такі види діяльності, форми, методи і засоби
навчання, які б забезпечували повноцінний розвиток здібностей учнів, задовольняли
їх потреби та інтереси. Одним із шляхів розвитку інтелектуального творчого
потенціалу особистості є метод проектів,
який базується на взаємодії педагога і школяра між собою та навколишнім
середовищем. Метод проектів завжди орієнтований
на самостійну діяльність учнів — індивідуальну, парну, групову, яку учні
виконують в період певного відрізку часу. Цей метод органічно включає в себе
самостійну роботу учнів, уміння працювати з інформаційними джерелами,
спрямований на пошукову діяльність та розвиток наукового мислення; дає змогу школярам засвоїти не лише програмовий
матеріал, але й збагатити свої знання, набути нових умінь та навичок практичної
діяльності.
Так, мої учні працювали
групами над проектами з тем «Парад планет», «Природні зони України», «Материки
Землі», «Природа океанів», «Забруднення природи», «Україна на планеті Земля», «Зелене диво
Землі — рослини» (додаток №7), «Первоцвіти» (додаток №8).
На мою думку, впровадження
інформаційно-комп’ютерних технологій у навчально-виховний процес є доцільним і перспективним.
Що ж дає впровадження ІКТ для учнів
початкової школи?
Завдяки використанню ІКТ навчальне середовище можна
доповнити відео, звуком, анімацією, а це здійснює значний вплив на емоційну
сферу молодшого школяра, сприяючи підвищенню пізнавальної активності й інтересу до предмета та навчальної діяльності
учнів. Тим більше, що молодші школярі уже готові до роботи з ІКТ, адже вони знають, що таке
комп’ютер, у більшості випадків уміють ним користуватися, учні не
бояться, що техніка вийде з ладу, чи не
вистачить знань упоратися з нею тощо.
Переваги використання ІКТ:
-
підвищення
мотивації та пізнавальної активності за рахунок різноманітності форм роботи,
можливості включення ігрового моменту (обчислиш
правильно приклади - відкриєш картинку, вставиш правильно всі букви – наблизишся
ближче до мети, до казкового героя);
- активізація уваги дітей;
- зростання обсягу виконаних за урок завдань;
- вплив на емоційну пам’ять дітей;
- самостійність учнів;
- швидка перевірка знань дітей за короткий
час;
- розвиток навичок навчальної діяльності
(планування, рефлексія, самоконтроль, взаємоконтроль).
Комп'ютер дає мені,
як вчителю, нові можливості, дозволяючи разом з учнем отримувати задоволення
від захоплюючого процесу пізнання, не тільки силою уяви розсовувати стіни
шкільного кабінету, але за допомогою новітніх технологій, дозволяє зануритися в
яскравий барвистий світ, а токож допомагає краще оцінити здібності і знання
дитини, спонукає шукати нові, нетрадиційні форми і методи навчання, стимулює
професійний ріст.
Такі уроки
викликають у дітей емоційний підйом сприяють росту якісних навчальних досягнень
та їх творчого потенціалу.
З радістю ділюся
своїм педагогічним досвідом зі своїми колегами на засіданнях районного та
шкільного МО, яке очолюю протягом 12
років, на засіданнях творчої групи
району, проведення майстер-класу й семінарів вчителів початкових класів,
бібліотекарів, заступників директорів з виховної роботи. Мої напрацювання «Використання
інноваційних технологій у навчально-виховному процесі» поміщені у методичному
збірнику «Освітянський орієнтир», представлені на ХІV обласному педагогічному ярмарку.
Учителю
необхідно постійно самовдосконалюватись, вчитись у своїх колег, а кращим
збудником є для цього взаємообмін
професійним досвідом. Я вбачаю, що створення в районі творчої групи, яка б
працювала з теми «Впровадження ІКТ в професійну діяльність педагога», могла підвищувати проінформованість, ерудицію,
розширювати кругозір, які направлені на перспективний професійний розвиток
вчителя початкових класів.
Висновок
Я впевнена, що використання інформаційних
технологій у навчально-виховному процесі сприяє підвищенню його ефективності,
всебічному і гармонійному розвитку особистості учнів, розкриттю їх талантів,
суттєво впливає на зміст, форми, методи і засоби навчання, може змінити традиційне
викладання навчальних предметів, раціоналізувати дитячу працю, оптимізувати
процеси розуміння і запам'ятовування навчального матеріалу, а головне - підняти
на незмінно більш високий рівень інтерес дітей до навчання.
Вдало підібрані
комп’ютерні програми забезпечують розвиток творчих здібностей, стимулюють пізнавальну активність, емоційну сферу та
інтелектуальні почуття школярів. При цьому підвищується працездатність учнів,
зацікавленість їх різними видами діяльності, поліпшується просторова уява,
пам’ять, логічне мислення, розширюється їх світогляд. Тому, саме комп’ютер має
великі можливості вдосконалення навчально-виховного процесу.
Список використаної літератури
1.
Бондаревська В.М. Дитина та нові інформаційні технології:
позитивні та негативні наслідки нової культури людського життя // Комп’ютер у
школі та сім’ї. – 2000. – № 1. – С. 49 – 52.
2.
Витухновская А.А., Марченко А.С. Проектирование
технологии подготовки к обучению младших школьников с использованием
компьютера. // Информатика и образование. – 2004.-№8. – С.83-87.
3.
Вєтрова І., Вербенко В. Використання комп’ютерів у
навчанні молодших школярів і його вплив на формування їхньої психіки. //
Комп’ютер в школі та сім’ї. – 2001. – №2. С. 22-23.
4.
Возрастные и индивидуальные особенности обучения младших
школьников. – М., 1989.
5.
Выготский Л.С. Собрание сочинений в 6 т. – Т.6 – М.,
1984.
6.
Гевал М.А. Загальні принципи використання комп’ютера на
уроках різних типів // Комп’ютер в школі та сім’ї. – 2000. № 3.
7.
Глушко А.И. Компьютерный
класс в школе. // Информатика и образование. – 1994. – №4.
8.
Горячєв
А.В., Мірошниченко А.А. Про поняття «інформаційна грамотність» у початковій
школі // Відкритий урок. – 2003. – №9–10. – С. 82–84
9.
Гуржій А.М., Жук
Ю.О., Волинський В.П. Засоби навчання. – К., 1997. – С. 177-183, 183.
10. Драч П.М. Заняття з математики з використанням комп'ютерної техніки //
БВПШ. – 2003. - № 11. – С. 6-9.
11. Кретова М. Особливості навчання
інформатики обдарованих учнів // Рідна школа. – 2005. – №5. – С. 55.
12. Нові інформаційні технології навчання в навчальних
закладах України: Наук. Метод. Зб., 8: Педагогіка / Редкол.: І.І. Мархель та
ін. – Одеса: Друк, 2001. – 242 с.
13. Цветкова М.С. Рекомендации по использованию компьютеров в
начальной школе // Информатика и образование. – 2002. - № 6. – С. 12-14.
14. Чайковська О.А. Використання мультимедіа. // Комп'ютер в
школі та сім'ї.- 2004. №2
Немає коментарів:
Дописати коментар