Уроки за технологією "Росток"
Урок №1
Тема. Звуки і
букви.
Мета. Повторити
вивчене про звуки і букви українського алфавіту. Вдосконалювати вміння
розрізняти голосні та приголосні звуки, правильно пояснювати зміну значення
слова у зв’язку зі зміною одного голосного чи приголосного звуку ( лис—ліс).
Розвивати уяву, фантазію.
Виховувати інтерес до мови, бажання більше
дізнаватися про неї.
Матеріал
до уроку. Презентація до уроку, CD -
записи мелодії та звуків лісу.
Хід
уроку
І
Самовизначення до діяльності
Звучить
ніжна мелодія.
Вчитель
Хочу до вас я звернутися, діти.
Можна людині без мови
прожити,
Можна без пісні, без
загадки й казки?
Хто відповість?
Поміркуйте, будь ласка!
Учень 1
Як же людині без казки
і слова,
Без задушевної пісні й
розмови?
Думаю я, що таке
неможливо.
Мова людини — це
щастя, це — диво!
Вчитель
Правильно думаєш. Мова — це диво.
З нею людина розумна й
щаслива.
Знаючи мову,
спілкуються люди,
Мова загине — й людини
не буде.
Учень 2
Як же без мови? Не
уявляю!
Я щохвилини про щось
та й питаю.
А коли мови не будемо
знати,
Як же ми зможемо світ
пізнавати?
Вчитель
В світі ми — люди і
правильно, діти,
Людям без мови не
можна прожити.
Ще повідомити хочу вам
я
В кожній країні є мова
своя.
Кожна людина свою мову
знає.
Любить безмежно її й
поважає.
Рідна одним мова
східна — японська,
Іншим найкраща —
китайська, естонська.
Мова у світі панує
англійська,
Нам найрідніша своя,
українська.
¾
Діти,
що ви можете сказати про нашу українську мову? Яка вона?
¾
Прочитаємо вірші, які написали наші
українські поети про рідну мову. (С.4)
¾
А де ви почали пізнавати таємниці
української мови? ( У школі).
¾
А в якій школі навчаються лісові
мешканці? (У лісовій).
¾
Давайте уявно перенесемося у казку.
ІІ Актуалізація і фіксація утруднення у діяльності
Звучать
звуки лісу.
Закрийте очі та уявіть незвичайний ліс, а ньому
лісову школу. У ній Мудра Сова вчить своїх незвичайних учнів правилам
поведінки, бачити красу навколишнього світу і навіть правильно говорити. А
тепер відкривайте очі і будемо спілкуватися з лісовими мешканцями.
Учні лісової школи, як і ви, відпочивали протягом
літніх канікул. І призабули те, що вивчали в 1 класі. Тому просять вас нагадати
їм, що вам відомо про звуки і букви.
(Відповіді
дітей).
ІІІ Повторення
вивченого матеріалу
Завдання 1
Наші друзі – лісові звірята приготували для вас цікаві загадки (За посібником - с. 5,
вправа 1).
Мудра Сова пропонує пригадати:
¾
Як поділяються звуки в українській мові?
¾
Як позначаються звуки на письмі?
Дописати твердження (С.5, вправа 1).
Завдання
2
А ще, діти,
Мудра Сова, розповіла своїм учням, про звуки природи і мови.
Звірята дуже
люблять хвилинки відпочинку. А ви?
Фізкультхвилинка
В казковому лісі розминка.
Настала
фізична хвилинка.
Втому
проженем руками
Вгору їх
піднімем з вами.
Потім
присядемо дружно,
Ноги згинаємо
пружно.
Руки, мов
крила, розправим
І до плечей
їх поставим.
Коло вперед
покрутили,
Потім назад
повторили.
Голову вниз
опустили,
Потім назад
нахилили,
Потім наліво
поклали,
Потім
направо. І стали.
Рівно і
струнко.
Швидко
скінчилась хвилинка.
Нас
збадьорила розминка.
Завдання
3
Найспритніший учень лісової школи - Зайчик просить
вас чітко вимовити звуки, які позначені буквами: а б в г ґ д е ж з и і й к л м н о п р с т у ф х ц ч ш.
Підкресліть букви, які позначають голосні звуки
червоним олівцем, а приголосні – синім. (За вправою 3 на с.6).
Завдання 4
Журавлик знає, що в нашому класі є учні, які вміють
виразно читати, тому звертається до вас з проханням прочитати вірш на с.6 у
вправі 4.
Прочитайте вірш мовчки і скажіть до чого автор
закликає читачів.
Завдання 5
Білочка дуже уважна і старанна учениця лісової
школи. Вона підготувала для вас завдання над яким ви будете працювати
самостійно, щоб визначити уважних і старанних учнів 2-А класу. (С.7, вправа 5).
Каліграфічна хвилинка
За літо Вовчик зовсім забув як правильно сидіти за
партою, класти зошит і тримати ручку. Давайте нагадаємо йому ці правила. А
тепер за його проханням попрацюємо в окремому зошиті.
Завдання 6 (С. 7, вправа
6).
Найменший учень лісової школи підготував для вас
цікаве письмове завдання (с.7, вправа 7).
IV Рефлексія
¾
З ким ми зустрілися сьогодні на уроці?
¾
Чиє завдання було для вас найцікавішим?
А яке найважчим?
V Домашнє завдання
Переписати вірш, який найбільше сподобався і внизу
під буквами, що позначають голосні звуки, поставте кружечок.
Урок №2
Тема. Алфавіт.
Алфавітні назви букв.
Мета. Повторити
вивчене про звуки і букви українського алфавіту. Вдосконалювати вміння
розрізняти літери великі і малі, друковані та рукописні.
Розвивати уяву, фантазію.
Виховувати інтерес до мови, бажання більше
дізнаватися про неї.
Матеріал до уроку. Презентація
до уроку,
Хід
уроку
І
Самовизначення до діяльності
Бесіда
¾
Діти, хто з вас, сьогодні з бажанням
ішов до школи?
¾
Що цікавого ви помітили дорогою?
¾
А хочете дізнатися кого зустріла я? Тоді
слухайте загадку.
Хвіст трубою, спритні ніжки,
Плиг із гілки на травичку!
Носить все вона горішки
В золоту свою скарбничку.
В неї очі мов горішки,
Кожушинка хутряна,
Гострі вушка, наче ріжки,
У дуплі живе вона. (Білка)
Білочка просила мене передати вам кілька горішків із цікавими завданнями.
¾
То як приймаєте такий гостинець?
Каліграфічна хвилинка
Завдання 1 (С.8, вправа 8)
Білочка просить вас стати на хвилину
художниками і намалювати травичку. Знайдіть на ній лінії, схожі на букви і, ї,
и, й, ш, н. Обведіть їх.
Потренуйтесь у каліграфічному письмі за
зразком.
ІІ Актуалізація знань і фіксація
утруднень
Білочка дуже полюбляє горішки, але найбільше відгадувати загадки. І
сьогодні вона пропонує ось таку.
Завдання 2. Робота над загадкою (С.8, вправа 9).
Інсценізація
Зайчик і Білочка засперечалися, хто з них краще знає алфавіт.
Зайчик називає букви в довільному порядку, а Білочка говорить йому, що це
неправильно.
¾
А ви як думаєте? (Відповіді
учнів).
¾
Хто з вас, діти, знає алфавіт і хоче
показати свої знання Зайчику і всім нам?
ІІІ
Виявлення причин утруднення і постановка навчальної задачі
¾
В чому помилявся Зайчик?
¾
А щоб наші учні не робили таких помилок
як Зайчик, попрацюємо сьогодні над темою «Алфавіт», будемо вдосконалювати
вміння розрізняти літери великі і малі, друковані та рукописні.
IV Побудова
проекту виходу з утруднення
1.
Висунення
гіпотез. Робота в групах. (С.8, вправа 10).
2.
Повторення
алфавіту з Піснезнайкою. (С.8-9, вправа 11).
3.
Цікава
інформація. (С.9, вправа 12).
Фізкультхвилинка
V Первинне закріплення у зовнішньому
мовленні
1.
Творче
завдання. (С.9-10, вправа 13)
2.
Письмове
завдання (С.10, вправа 14).
VI Самостійна робота із самоперевіркою у
класі
Завдання 1.
¾
Білочка дуже просить вас допомогти її
другу – Їжачкові. (С.11, вправа 15).
Завдання 2.
Мудра
Сова дала своїм учням завдання записати окремо імена хлопчиків та дівчаток у
алфавітному порядку.
У лісовій школі
першою це завдання виконала Білочка.
¾
А
ви хочете спробувати?
С.11, вправа 16.
VI Включення у систему знань і повторення
Завдання
1. С.11, вправа 17.
Ось цей горішок допоможе нам дізнатися, хто у нашому
класі най- спостережливіший.
Завдання
2. С.11, вправа 18.
А цей горішок містить завдання на увагу.
VI Рефлексія
¾
Я думаю, що Білочка задоволена вашою
роботою на уроці.
¾
А ви?
Барометр настрою
VIІ Домашнє завдання
С.11, вправа 16 (завдання 2).
Урок №3
Тема. Голосні
і приголосні звуки.
Мета. Повторити
вивчене про звуки і букви українського алфавіту. Вдосконалювати вміння
розрізняти голосні та приголосні звуки, правильно пояснювати зміну значення
слова у зв’язку зі зміною одного голосного чи приголосного звуку ( лис—ліс).
Розвивати творчу уяву.
Виховувати почуття любові до української мови.
Матеріал до уроку. Презентація
до уроку, малюнок Зайчика.
Хід
уроку
І
Самовизначення до діяльності
1.Вправа «Долоньки»
Тепло своїх долоньок
Я друзям віддаю.
Урок новий цікавий
Я з радістю почну.
2. Бесіда.
З
радістю щодня поспішає на уроки у лісову школу і наш давно знайомий друг.
Спробуйте його відшукати на малюнку. (Із-за
кущика визирають вуха Зайчика).
А
сьогодні Мудра Сова дала Зайчику доручення – завітати до нас на урок
української мови і попрацювати разом з нами.
¾
Ви раді цій зустрічі? Тож до діла!
Каліграфічна хвилинка
Завдання 1 (С.12, вправа 19)
Разом із Зайчиком намалюємо кущик. Знайдемо
на ньому лінії, схожі на букви І, Ї, И,
Й, Ш. Обведіть їх.
¾
Які особливості характерні для каліграфічного
написання цих букв та буквосполучень? Потренуйтесь у каліграфічному письмі за
зразком.
ІІ
Актуалізація знань і фіксація утруднень
Ключове завдання.
Робота в групах. С. 12, вправа 20.
ІІІ
Виявлення причин утруднення і постановка навчальної задачі
1. Постановка перед учнями дослідницьких завдань.
¾
Зайчик
хоче розповісти вам одну історію.
Одного
сонячного ранку Зайчик разом зі своєю сестричкою вибігли погратися на чарівну
галявину звуків. Сестричці дуже сподобались червоні квіточки і вона зібрала їх
в один букетик. А Зайчику – синенькі. І у нього утворився дуже великий букет.
¾
Діти,
простежте і зробіть висновки, як зайченята поділили звуки на групи.
2.
Формулювання теми уроку
¾
Якою, на вашу думку, буде тема нашого уроку?
¾
Сьогодні
ми будемо працювати над темою «Голосні і приголосні звуки». Повторимо
вивчене про звуки, дізнаємося ще більше секретів нашої чарівної української
мови.
IV
Побудова проекту виходу з утруднення
Зайчик буде вам дуже вдячний, якщо ви допоможете
йому розкрити один із таких секретів мови. Робота
за вправою 22.
Висунення гіпотез.
¾
Що ви можете сказати про ці
звуки?
Зайчик помітив, що у нашому класі є кмітливі учні і для них він приготував
значки Мудрої Сови. А зараз час для відпочинку.
Фізкультхвилинка
«Я малюю зайчика для вас»
Я малюю зайчика ( Колові рухи руками над головою).
Для вас - раз. Це у нього, бачите, (Руки кладуть на
голову)
Голова – два. Це у нього вуха (Піднімають руки вгору
до вух)
Догори – три. Це стирчить у нього хвостик
(Повертають тулуб праворуч, ліворуч)
Сірий – чотири. Це очиці весело горять – п’ять.
(Прикладають руки до очей).
Ротик, зубки – нехай (Імітують жування моркви)
Морквинку їсть – шість. Шубка тепла, хутряна
(Плещуть в долоні).
На нім – сім. Ніжки довгі, щоб гасав (Підскакують на
місці)
Він лісом – вісім. Ще довкола посаджу дерева
(„Садять дерево, притоптують ямку”)
Я – дев’ять.
І хай сонце сяє з піднебесся – десять. (Піднімаються на носках)
¾
А зараз спробуємо самі показати цей
мовний секрет.
V Первинне закріплення у зовнішньому
мовленні
1.
Наведення учнями прикладів за новим матеріалом. (С. 13, вправа 22).
2. Формулювання
висновків
VІ Самостійна робота із самоперевіркою . (С. 13, вправа 23).
Робота
з алгоритмом
Зайчик приніс для вас завдання від
свого товариша Їжачка, який дуже полюбляє самостійні роботи. (С. 13, вправа 24).
VІІ Включення у систему знань і
повторення
Хто буде старанно працювати, то отримає
значок Мудрої Сови.
Творчі завдання. (С.14, вправа 25, 26 і 28).
VІІІ Домашнє завдання. (С.14, вправа 27)
ІХ
Рефлексія
Вправа
«Незакінчені речення»
¾
Сьогодні
я навчився…
¾
Мені
найбільше сподобалось …
¾
Найважчим
мені здалося …
Урок №4
Тема.
Закріплення вивченого про звуки і букви.
Мета. Повторити
вивчене про звуки і букви українського алфавіту. Вдосконалювати вміння
розрізняти голосні та приголосні звуки, утворювати нові слова способом зміни
одного голосного чи приголосного звуку.
Розвивати творчу уяву, навички самостійної роботи.
Виховувати почуття любові до української мови.
Матеріал до уроку. Презентація
до уроку, малюнки пташок.
Хід
уроку
І
Самовизначення до діяльності
Чути спів пташок і стукіт у
віконце .
Вчитель.
¾
Діти, ви чуєте, хтось стукає до нас у
віконечко? Мабуть, хоче з нами привітатись.
(Відповіді дітей).
2. Бесіда.
Це пташки з височини принесли для вас привіти
Та хочуть побачити вони, які у нас старанні діти.
¾
Запросимо
їх на урок?
Каліграфічна хвилинка
Завдання 1 (С.15, вправа 29)
¾
Діти, ви бачили, як високо літають
птахи.
¾
А який птах піднімається найвище? (Орел піднімається на висоту 7500 м над
землею).
Намалюємо хмарки для наших пташок. Знайдемо
на них лінії, схожі на букви о О с С а є
Є х Х. Обведіть їх.
¾
Які особливості характерні для каліграфічного
написання цих букв та буквосполучень? Потренуйтесь у каліграфічному письмі за
зразком.
ІІ
Актуалізація знань і фіксація утруднень
Робота в групах
Пташечки підготували для вас загадку, яка підкаже
тему нашого сьогоднішнього уроку. (С. 15,
вправа 30).
¾
Чим же ми будемо займатися на уроці?
Повторимо
вивчене про звуки і букви українського алфавіту. Вдосконалюватимемо вміння
розрізняти голосні та приголосні звуки, будемо утворювати нові слова. Виконаємо
цікаву роботу, яка допоможе визначити рівень ваших знань.
ІІІ
Локалізація утруднень
Пташечки принесли нам із чарівної галявини ось такі
букви і просять вас відшукати серед них слова.
НИПОДМОЛОКОВБАСАТАОНАЛИЗУБН
УРУКАЛАКОСАНКОЛСПРКРАСИВОР
Відпочинемо разом із пташечками.
Фізкультхвилинка
Швидко, діти,
підлетіли,
Мов пташечки
малі.
Руку вправо,
руку вліво
Всі
дружненько розвели.
А тепер, до
сонця руки
Й на носочки
піднялись.
Руки в боки,
два підскоки,
Всі
прогнулись, підвелись.
Як пташенятка,
присіли,
Поклювали
зернятко.
Піднялись і
полетіли.
Усміхнулись
сонечку.
IV
Побудова проекту
виходу з утруднення
Подання матеріалу одночасно в словесній та знаковій формі
Пташечки
розповідають, що у Лісовій школі Мудра Сова пропонує своїм учням зобразити
твердження на малюнку. Спробуємо і ми виконати таке завдання. (С.15, вправа 32).
¾
Бачу ви старались. Молодці!
V Узагальнення труднощів у зовнішньому мовленні
¾
Для
багатьох пташок головне – політ. Ну, а для цього потрібно мати міцні крила. А
людині для злету потрібні знання та
вміння. І саме зараз пташечки прохають вас виконати вправи, які
допоможуть розвинути ваші вміння.
Різнорівневі самостійні роботи. (С.16,
вправи 33- 36).
VI
Самостійна робота з перевіркою за еталоном
Прийшов час
виконати цікаву роботу, яка допоможе визначити рівень ваших знань. [ 4], с. 5-6.
VII
Рефлексія діяльності на уроці
1. Бесіда
¾
Пташечки радіють за діток, які хапають
зернятка знань.
¾
А хто з вас задоволений своєю роботою на
уроці? А хто – ні?
Інтерпретація зображень на листівках
¾
Що означають ваші малюнки?
VIII
Домашнє завдання. (С. 17, вправа 37; вивчити вірш напам’ять на с.17).
Урок № 5
Тема. Склад.
Складотворча роль голосних звуків.
Мета. Повторити
вивчене про склади. Вдосконалювати вміння поділяти слова на склади та
співвідносити кількість складів із кількістю голосних звуків у слові.
Розвивати фантазію, навички самостійної роботи.
Виховувати бажання більше дізнаватися про явища
рідної мови.
Матеріал до уроку. Презентація
до уроку, малюнок дятла.
Хід
уроку
І
Самовизначення до діяльності
Вправа
«Рапортичка»
¾
Дуже добре, що ви всі здорові і до уроку
готові. Буває прикро, коли хтось хворіє. Але хворіють не тільки люди, а й
тварини і навіть рослини.
¾
А
чи знаєте ви, хто лікує дерева? (Дятел).
¾
Що вам відомо про нього? Як його ще називають?
(Санітар лісу).
Сьогодні дятлик відклав всі свої справи, бо дуже
хоче зустрітися з учнями нашого класу. Ви не проти?
Каліграфічна хвилинка
Завдання 1 (С.18, вправа 38)
Щоб нашому дятлику було зручно працювати
намалюйте дерево з гілочками та
листочками. Знайдемо на них лінії, схожі на букви ю Ю а б ь ф Ф. Обведіть їх.
¾
Які особливості характерні для каліграфічного
написання цих букв та буквосполучень? Потренуйтесь у каліграфічному письмі.
ІІ
Актуалізація знань і фіксація утруднень
Діти, із цих дерев, що ви намалювали утворився цілий ліс. До цього лісу
мабуть прилетить ще багато птахів. Ось одного вже бачу.
Інсценізація.
Дрізд до дятла:
-Добрий день!
Дуб здоровий не впаде?
Дятел дзьобом
дріботить:
-Дві-сті ро-ків про-сто-їть.
¾
Якась мова у дятла незвична. Що у ній
особливого? (Відповіді учнів).
¾
Ці пернаті друзі підказують тему нашого
уроку. Хто може її озвучити?
Повторимо вивчене про склади, розвиватимемо вміння
поділяти слова на склади.
ІІІ
Локалізація утруднень
Робота в парах
Птахи принесли нам буквосполучення і просять вас
підкреслити лише ті, які є складами.
Фізкультхвилинка
В казковому лісі розминка.
Настала
фізична хвилинка.
Втому
проженем руками
Вгору їх
піднімем з вами.
Потім
присядемо дружно,
Ноги згинаємо
пружно.
Руки, мов
крила, розправим
І до плечей
їх поставим.
Коло вперед
покрутили,
Потім назад
повторили.
Голову вниз
опустили,
Потім назад
нахилили,
Потім наліво
поклали,
Потім
направо. І стали.
Рівно і
струнко.
Швидко
скінчилась хвилинка.
Нас
збадьорила розминка.
IV
Побудова проекту
виходу з утруднення
Звуки
птахів.
¾
Діти, ви чуєте як сперечаються птахи. Це дрізд
записав твердження, а дятел з ним не погоджується. Давайте допоможемо їм.
Робота з визначенням понять. (С. 18, вправа 40).
¾
Що ви можете сказати про ці твердження?
V Узагальнення труднощів у зовнішньому мовленні
Птахи дякують
вам за допомогу та бажають і надалі бути такими ж кмітливими. А щоб ви всі
уміли швидко і правильно поділяти слова на склади попрацюємо над вправами. (С.19-20,
вправи 42-45).
VII
Рефлексія діяльності на уроці
Гра «Продовж речення»
Склад повинен мати один ….
У слові стільки складів, скільки ….
Склад може складатися тільки з ….
VIII
Домашнє завдання.
С.
20, вправи 46 і 47; вивчити скоромовку напам’ять на с.19.
Урок № 6
Тема.
Перенос слів.
Мета.
Вдосконалювати вміння поділяти слова на склади та співвідносити кількість
складів із кількістю голосних звуків у слові, переносити частини слів з рядка в
рядок по складах, зі збігом двох і кількох приголосних звуків.
Розвивати творчу уяву, навички самостійної роботи.
Виховувати почуття любові до рідного краю та
української мови.
Матеріал до уроку. Презентація
до уроку, малюнок дятла.
Хід
уроку
І
Самовизначення до діяльності
Вітання
Усміхніться всім навколо -
Небу, сонцю, квітам, людям,
І тоді обов'язково
День для всіх веселим буде.
Бесіда
¾
Діти, коли ви йшли до школи, що милувало
ваші очі? (Відповіді дітей).
Намалюйте квіти, які вам найбільше подобаються. Знайдіть
на них лінії, схожі на букви ю Ю а б ь ф Ф. Обведіть їх.
Каліграфічна хвилинка
Завдання 1 (С.20, вправа 48)
¾
Які
особливості характерні для каліграфічного написання цих букв та буквосполучень?
Потренуйтесь у каліграфічному письмі.
ІІ
Актуалізація знань і фіксація утруднень
Квіти подобаються всім і людям, і комахам. Особливо
– метеликам. А сьогодні метелики прилетіли до нас на урок. Ось вони принесли
нам склади, якщо ви складете з них слова, то дізнаєтесь тему уроку. (РЕ ПЕ НОС
СЛІВ).
Тема уроку «Перенос
слів» і ми будемо розвивати навички у переносі слів. А ще виконаємо
цікаву роботу, яка допоможе визначити рівень ваших знань з даної теми.
ІІІ
Локалізація утруднень
Метелики хочуть запитати вас, які вам відомі способи
переносу слів.
¾
Чи
всі слова можна переносити? Знайдіть такі слова у вправі 49 на с.21.
Фізкультхвилинка
¾
А зараз час відпочинку. Пропоную
обернутись у метеликів на хвилинку.
Ми метелики чудові, Нахилити голову вліво,вправо
Маєм крильця кольорові, Розвести руки
Над квітами літаємо, Біг на місці, рухи руками
Утоми ми не знаємо,
Пташки ми злякалися, Руки покласти на голову
Під квітку заховалися. Присісти
IV
Побудова проекту
виходу з утруднення
Робота
з визначенням понять
Метелики дуже
хочуть, щоб всі-всі учні класу навчились правильно переносити слова і
приготували для вас основні правила переносу слів. (С. 21-22, вправа 50).
V Узагальнення труднощів у зовнішньому мовленні
Завдання
на виділення суттєвих ознак поняття
____________________________________________________________
(С. 22, вправа 51).
VI Включення
у систему знань і повторення
А ось цей
великий метелик підготував сюрприз для учнів, які правильно виконають його
завдання. (С. 22, вправа 52).
VII Самостійна
робота з перевіркою за еталоном
Прийшов час виконати цікаву роботу, яка допоможе
визначити рівень ваших знань. [
4], с. 7-8.
VIIІ
Рефлексія діяльності на уроці
Вправа
«Сонечко»
¾
Чиє
сонечко сьогодні посміхається?
¾
Проведіть промінчик до найцікавішого завдання.
VIII
Домашнє завдання.
(С.
23, вправа 53).
Урок № 7
Тема. Повторення
вивченого про слово, речення.
Мета.
Вдосконалювати вміння розрізняти слова, словосполучення і речення; писати у
реченні слова окремо одне від одного; списувати слова і речення з друкованого
шрифту.
Розвивати уміння правильно, охайно оформляти
письмові роботи; творчу уяву, навички самостійної роботи, творчі здібності
учнів.
Виховувати почуття любові до природи рідного краю та
української мови.
Матеріал до уроку. Презентація
до уроку, малюнок .
Хід
уроку
І
Самовизначення до діяльності
Дзвоник всім нам дав наказ –
До роботи швидше в клас.
Біля парти станьте чемно –
Хай мине час недаремно.
ІІ. Актуалізація опорних знань і
фіксація утруднень
Разом з
мудрою Совою,
З
лісовими школярами
Ми
вивчаєм рідну мову,
Бо вона
одна, як мама.
І
сьогодні вже багато
Дружно
всі ми досягли.
Тож не
будемо спинятись
До
вершин нових іти.
- Мудра тітонька Сова відкрила стільки таємниць для своїх учнів і для вас.
Ось і сьогодні (ви вже, напевно, помітили) вона вирішила завітати до нас на
урок разом зі своїми учнями. Вони приготували завдання, з якими не можуть
впоратися.
¾
Допоможемо звірятам Лісової школи?
Метод «Інтерв’ю»
Ось до нас поспішає Сорока Білобока. Вона хоче взяти
у вас інтерв’ю.
¾
Що ви знаєте про склади?
¾
Як потрібно переносити слова?
¾
Чи знаєте ви, яку важливу «роботу» виконують
слова у нашому мовленні?
¾
Що можете сказати про такі поняття як речення
та текст?
Сьогодні на
уроці ви повторите все, що ви знаєте про слово, речення та текст.
ІІІ
Локалізація утруднень
Завдання 1
Зайчик до нас поспішає
своє завдання представляє.
Робота за підручником. (С. 24, вправа 55).
IV
Побудова проекту
виходу з утруднення
Завдання 1. Робота з визначенням понять
Мудра Сова хоче дізнатися хто з вас зможе правильно
дописати висловлювання на с. 24.
Гімнастика
для очей.
Сплять маленькі совенята.
Раз! – розкрили оченята,
Подивилися навколо,
Потім вгору і додолу.
Оченята – блим, блим, блим!
Відпочити треба їм!
Вправо, вліво оченята
Повертали совенята.
Звірята принесли до нас на урок ось такі букви л, Л, А, м, М, я, Я. Вони просять вас намалювати предмети, які
схожі на ці букви.
Завдання 2. Каліграфічна хвилинка (С.23, вправа 54)
¾
Які
особливості характерні для каліграфічного написання цих букв та буквосполучень?
Потренуйтесь у каліграфічному письмі.
Завдання 3.
А ось до нас
завітав Їжачок. Він дуже любить гратися з конструктором слів і вам пропонує
погратися. Згодні? (С. 24, вправа 56).
V Узагальнення труднощів у зовнішньому мовленні. (С. 24-25, вправа 57).
Завдання 1.
Ведмедику не
вдалося правильно підібрати слова до певної групи слів. І він просить вашої
допомоги. Не відмовите?
Завдання 2.
Вовчик ніяк
не може визначити предмети за їх ознаками. Допоможемо йому?
VI Включення у систему знань і повторення. (С.
25, вправа 58).
Завдання 1.
Жабка
принесла для вас слова і просить скласти з ними речення і записати їх.
Завдання 2.
Мудра Сова хоче дізнатися хто з вас
заслуговує на значок Мудрої Сови. Для цього треба правильно дописати
висловлювання на с. 25.
Завдання 3.
Лисичці
непосильним було завдання в якому треба закінчити речення. Ви зможете їй
допомогти? (С.25, вправа 59).
Завдання 4.
Білочка дуже
любить читати. І вона знайшла один дуже цікавий текст про себе. Але в цьому
тексті немає крапок. Допоможіть Білочці записати цей текст правильно.
VII
Самостійна робота з перевіркою за еталоном
Прийшов час виконати цікаву роботу, яка допоможе
визначити рівень ваших знань. [
8], с. 9-10.
VIIІ
Рефлексія діяльності на уроці
¾
Звірята Лісової школи вдячні вам за добру
справу. Ви допомогли виконати завдання, які звірятам були непосильні.
¾
А які з них для вас видалися найважчими? А які
найцікавішими?
VIII
Домашнє завдання.
(С.
26, вправа 61).
Урок
розвиваючого контролю № 8
Тема.
Контрольна робота (Списування, граматичні завдання).
Мета. Перевірити
рівень знань, умінь та навичок учнів з теми «Повторення вивченого в 1 класі».
Розвивати уміння правильно, охайно оформляти
письмові роботи; навички самостійної роботи.
Виховувати культуру оформлення письмових робіт, почуття
любові до української мови.
Матеріал до уроку. Презентація
до уроку, малюнок .
Хід
уроку
І
Самовизначення до діяльності
Вправа «Рапортичка»
Вже закінчилась перерва.
І дзвенить
для нас дзвінок.
Всі
зібралися у класі?
Учні: Так!
Починаємо
урок!
ІІ.
Актуалізація знань і фіксація труднощів у власній діяльності.
Знає кожен з нас чудово - не прожити
нам без мови.
Щоб розумним, мудрим стати , треба рідну
мову знати.
А щоб вміти говорити, треба рідну
мову вчити.
¾ Дорогі друзі , запрошую всіх на урок української мови.
Девіз сьогоднішнього уроку «Бджола мала, а й
та працює». Ця маленька комаха все своє життя проводить у труді.
Так і люди, щоб покращити своє життя, відчувати себе гідними громадянами своєї
держави теж працюють. А ваше, як учнів, головне завдання зараз – вчитися.
Тож не забудемо
взяти із собою на урок витримку , слухняність, працелюбність і дружбу.
¾ А чого ви чекаєте від уроку?
Гра «
Мікрофон» (Зберемо
квіти)
¾
Діти, прочитаємо вірш.
Спритна бджілка не дрімає,
Носиком нектар збирає!
Пелюсточки кольорові -
Ми ж вчимо секрети мови!
Сплетемо знання в віночок,
Нема старанніших діточок!
¾
Визначте
кількість звуків і букв у виділених словах. Поділіть їх на склади.
ІІІ.
Осмислення місця і причини труднощів
¾
Звуки і
букви
|
Склад,
слово
|
Текст
|
Перенос
слів
|
Речення
|
Сьогодні, ви мої маленькі
бджілки, будете збирати нектар з цих чарівних квіточок. І покажете свої знання
і вміння під час виконання перевірної
роботи.
ІV.
Узагальнення труднощів у зовнішній мові.
¾
А зараз давайте пригадаємо, що ми знаємо
про кожну з цих квіточок.
Прийшов час
відпочинку.
Для всіх -
фізкультхвилинка.
Фізкультхвилинка
ТРУДІВНИКИ
Бджоли зранку вилітають
І над квітами кружляють.
Як зачують десь нектар,
То присядуть зразу там.
V.
Самостійна робота
Виконання контрольної роботи.
VІ.
Включення в систему знань і повторення.
Виконання додаткових завдань.
VІІ.
Рефлексія діяльності.
¾
Чи справдилися ваші очікування?
¾
Як ви оцінюєте свою роботу на уроці?
¾
Які завдання викликали труднощі?
¾
Чи припустилися ви помилок?
VІІІ. Домашнє
завдання
Виготовити аплікацію «Мовний віночок».
Урок № 9
Тема.
Аналіз контрольної роботи. Робота над помилками. Індивідуальна робота.
Мета. Проаналізувати
допущені в контрольній роботі помилки, організувати роботу над ними; повторити
і закріпити вивчений матеріал.
Розвивати мислення; навички самостійної роботи.
Виховувати культуру оформлення письмових робіт,
почуття любові до української мови.
Матеріал до уроку. Презентація
до уроку .
Хід
уроку
І
Самовизначення до діяльності
От і
дзвенить дзвінок,
У гості
йде до нас урок.
Стали,
діти, підтягнулись,
Одне
одному всміхнулись.
На урок
старання не забудьте взяти
Будемо
сьогодні ми творчо працювати.
¾
Кому
дозволено сісти першим? ( Дівчаткам)
¾
Правильно! Спочатку краса, а потім – сила.
ІІ.
Актуалізація знань і фіксація труднощів у власній діяльності.
Звучить мелодія із мультфільму «Маша і Ведмідь».
¾
А
хто це поспішає до нас на урок? Здогадалися?
¾ Звичайно, це Маша із
мультфільму «Маша і Ведмідь».
А
прийшла Маша не просто
так. Вона уже теж ходить у другий клас, але так як вона багато пропустила уроків, поки знімалась в мультику, то не всі теми засвоїла. Ось вона і просить вашої допомоги – навчити її всьому тому, що ви уже вмієте. А за це Маша вам покаже свою улюблену серію мультфільма. Згодні?
¾ Давайте згадаємо все, що ми знаємо і
допоможемо Маші.
ІІІ
Локалізація утруднень
На
минулому уроці Маша, як і ви, писала контрольну роботу і допустила помилки. А
зараз саме час їх проаналізувати. Попрацюємо в парах.
Робота з алгоритмом виправлення помилок.
Фізкультхвилинка
Ми з Машею в ліс
сьогодні прийшли
і будем вивчати
різні сліди:
це зайчик
стрибає,
це вовк
пробігає,
а ось і ведмідь
клишоногий кульгає.
Лисичка
хвостом всі сліди замітає,
а ми тихенько
за парти сідаємо.
IV
Побудова проекту
виходу з утруднення
Екстроактивний режим (пояснення допущених помилок).
V Узагальнення труднощів у зовнішньому мовленні.
Стратегія «Кубування» (повторення вивченого
матеріалу)
Принесла Маша в клас
Кубик на урок для вас.
Кубик, діти, непростий,
Кубик, діти, чарівний.
Він доріжку прокладає,
Знання наші перевіряє.
Увага!
Аналізуємо знання «Чарівного кубика».
¾
Що ви знаєте про звуки і букви?
¾
Яка особливість букв такого рядка є ї ю я щ ?
¾
Як визначити, скільки у слові складів?
¾
Назвіть способи переносу слів?
¾
Що можна утворити із складів? (Слова, які мають певне лексичне значення).
¾
Що таке речення? Текст?
VІ.
Самостійна робота
Ведмідь хоче виховати Машу самостійною і старанною.
Часто він пропонує їй такі завдання. А сьогодні такі завдання Ведмідь
приготував для всіх вас.
Різнорівневі самостійні роботи
VІІ. Включення в систему знань і
повторення.
Маша любить гратися і зараз хоче разом з вами
скласти потяг у якому зафіксуємо ваші знання з вивченої теми.
Побудова «потягу теми»
VІІІ. Рефлексія діяльності.
¾
Маша дуже рада зустрічі з вами. Бо ви і навчили її всьому тому, що ви уже вмієте і погралися.
¾
А ви раді? Що вам сподобалося найбільше?
¾
Маша вам щиро вдячна і хоче показати вам
улюблену серію.
ІХ. Домашнє завдання
Виготовити пам’ятку для учнів.
Урок №10
Мова і мовлення
Тема.
Мова як засіб спілкування.
Мета. Дати
учням уявлення про мову як найважливіший засіб спілкування між людьми. Закріплювати
каліграфічні навички письма. Збагачувати словниковий запас.
Розвивати усне мовлення; творчу уяву, фантазію;
вміння самостійно переказувати епізоди з переглянутих фільмів, інсценізацій.
Виховувати інтерес до мови, бажання більше
дізнаватися про неї.
Матеріал
до уроку. Презентація до уроку, CD -
записи мелодії та звуків птахів.
Хід
уроку
І
Самовизначення до діяльності
Дзвенить дзвінок.
Починається урок.
Нумо дружно працювати,
Щоб мову рідну добре знати.
ІІ.
Актуалізація знань та фіксація утруднення у діяльності.
1. Включення
учнів в ігрову діяльність.
¾
Дітки, ви любите подорожувати?
Сьогодні ми з вами вирушимо у подорож мовним лісом. (Звучать звуки лісу).
Ми зайшли у чарівний ліс.
Озирнись і обдивись.
Вивчи правила всі ти,
Аби ліс той перейти.
Мови української красу
Ти збирай, як сонечко росу.
Як знання і вміння прикладеш,
Таємничий ліс увесь пройдеш.
¾
А хто нас лякається та за кущем ховається? (Зайчик).
2. Інсценізація казки «Як Зайчик хотів навчитися гарно
розмовляти»
ІІІ Виявлення причин утруднення і
постановка навчальної задачі
1. Постановка перед учнями дослідницьких завдань.
¾
Які
слова ви могли б підказати Зайчикові, щоб він правильно спілкувався з іншими
звірятами?
¾
Чому зайчик вирішив вивчати мову?
¾
Про що не подумало мишеня?
¾
Навіщо людям потрібна мова?
¾
Уявіть, що могло б статися, якби мови не
стало?
2.
Формулювання теми уроку
¾
Якою, на вашу думку, буде тема нашого уроку?
¾
Сьогодні
ми будемо говорити про мову та дізнаємося ще більше її секретів.
IV Побудова
проекту виходу з утруднення
Урок продовжим без зупинки
з каліграфічної хвилинки.
1.
Хвилинка каліграфії
Намалюйте паркан біля квітів і перетворіть» його у букви Г, П,Б,Р, обвівши їх. Які звуки
позначаються цими буквами?
Які особливості характерні для каліграфічного
написання цих букв та буквосполучень? Потренуйтесь у каліграфічному письмі за
зразком.
¾
Запишіть приказку та поясніть її значення.
Пише, як курка лапою.
¾
А
чи вміє писати справжня курка?
Фізкультхвилинка
2. Добір матеріалу. Перегляд відео-фрагменту за текстом
вправи 64 на с. 28.
¾
Чи вміють тварини спілкуватися між собою так,
як люди?
¾
Як же спілкуються між собою тварини?
¾
А
як спілкуються люди?
V Первинне закріплення у зовнішньому
мовленні
1. Робота
за посібником (с.29,
вправа 64).
2. Наведення
учнями своїх прикладів за новим матеріалом.
3. Робота
за віршем (с.29, вправа
65).
VІ. Самостійна робота
Диктант
Допоможіть
Зайчику записати під диктовку речення про мову.
Слово до
слова – зложиться мова.
VІ. Включення в систему знань і
повторення.
Творче завдання
Доповніть речення. Запишіть їх.
_____________________________________________
VІІІ.
Рефлексія діяльності.
Зайчику дуже
приємно було з вами працювати. І він хоче прийти до вас знову. Ви непроти?
¾
Давайте
пригадаємо разом із Зайчиком чим ми займалися сьогодні на уроці?
¾
Чому
потрібно навчитись гарно говорити?
¾
У
яких ситуаціях вам ці уміння стануть у пригоді?
ІХ.
Домашнє завдання
Розмалювати
малюнок до вправи 63; переказувати казку за малюнком.
Записати три
прислів’я про мову.
Урок №11
Тема.
Мови світу.
Мета. Вчити розрізняти на слух чи під час читання
висловлювання рідною мовою, а також спорідненими мовами;
Розвивати мову та мислення;
Виховувати поважне ставлення до мови, культури
українського народу.
Матеріал
до уроку. Презентація до уроку, CD -
записи мелодії та звуки природи.
Хід
уроку
І
Самовизначення до діяльності
Добрий день, мій любий клас!
Дуже рада бачить вас.
Станемо в рядок рівненько,
Привітаємося гарненько,
Розум в подорож візьмем –
І урок ми свій почнем.
ІІ.
Актуалізація знань та фіксація утруднення у діяльності.
1. Включення
учнів в ігрову діяльність.
¾
Діти, вам сподобалася наша подорож до мовного
лісу?
¾
Що найбільше запам’яталося?
¾
Чи хотіли б ще піти до цього чарівного лісу?
То ж вирушаємо.
(Звучать звуки лісу).
¾
А
ось і наш знайомий Зайчик.
2. Інсценізація казки «Історія Зайчихи про мови світу»
Прибіг Зайчик додому і розповів матусі про те, що він
збирається піти до школи, щоб навчитися гарно розмовляти.
Мама схвально кивнула головою і запитала в сина, чи знає
він, скільки є мов на світі.
¾
А ви знаєте? Хочете дізнатися? Тоді слухайте.
ІІІ Виявлення причин утруднення і
постановка навчальної задачі
Зайча похитало головою. А тоді вона запропонувала синові порівняти
слова у східнослов’янських мовах.
¾
І ви спробуйте.
1. Постановка перед учнями дослідницьких завдань.
С. 30, вправа 68.
¾
Чи
подібні ці слова між собою?
¾
Що можна сказати про ці три мови?
¾
Скільки є мов на світі?
2.
Формулювання теми уроку
¾
Як, ви думаєте, якою буде тема нашого уроку?
¾
Сьогодні
ви більше дізнаєтеся про мови світу.
IV Побудова
проекту виходу з утруднення
¾
Послухаємо
продовження розповіді Зайчихи.
Колись
розповідав мій старенький дідусь, що у світі існує близько 5 тисяч мов. Одні з
них мають подібні слова, а інші – навпаки, майже не містять подібних слів. Ось
на цьому чарівному дереві мов, ти бачиш велику гілку східнослов’янських мов,
серед них: українська, російська,
білоруська. На інших гілках розмістилися інші близькоспоріднені слов’янські
мови: польська, чеська, сербська, болгарська, македонська, лужицька.
¾
Зайчик подякував мамі за цікаву
історію та побіг до своїх друзів, щоб переповісти цю розповідь. Спробуйте і ви
переказати історію про мови за малюнком.
Робота за посібником (с.31,
вправа 69).
V Первинне закріплення у зовнішньому
мовленні
Робота за віршем (с.32, вправа 70).
Урок продовжим без зупинки
з каліграфічної хвилинки.
Хвилинка каліграфії
Намалюйте стовпці, які обплела верба та інші рослини. Знайдіть на них
лінії, які схожі на букви у, з, д, щ, Щ,
ц, Ц. Обведіть їх. Які звуки позначаються цими буквами?
Які особливості характерні для каліграфічного
написання цих букв та буквосполучень? Потренуйтесь у каліграфічному письмі за
зразком.
¾
Запишіть прислів’я та поясніть його значення.
Без верби та калини нема України.
¾
А
чому так говорять?
Фізкультхвилинка
Всі рядком ставайте діти,
Час хвилинку відпочити.
Ручкою, ніжкою робимо
мах.
Це летить стрімкий
літак.
Повернулись вправо,
вліво,
Посміхнулися красиво.
Настрій – просто вищий
клас!
Бо знання чекають нас.
VІ. Самостійна робота
Звуко-буквений аналіз слів. (
С. 32, вправа 70).
¾
Зробіть звуко-буквений аналіз слова українська.
VІ. Включення в систему знань і
повторення.
Творче завдання. (С. 32,
вправа 71).
Доповніть речення. Запишіть їх.
Поетична хвилинка. (С.
32-33, вправа 72).
VІІІ.
Рефлексія діяльності.
¾
Що
сьогодні ви дізналися про мови світу? Скільки їх?
ІХ.
Домашнє завдання
1) Розмалювати
малюнок до вправи 69; переказувати історію за малюнком.
2) С.33,
вправа 73.
Урок №12
Тема. З
історії виникнення мовлення людини.
Мета. Вчити розрізняти на слух чи під час читання
висловлювання рідною мовою, а також спорідненими мовами;
Розвивати мову та мислення; вміння відтворювати
діалоги з казок і розповідей.
Виховувати поважне ставлення до мови, культури
українського народу.
Матеріал
до уроку. Презентація до уроку, CD -
записи мелодії та звуки лісу.
Хід
уроку
І
Самовизначення до діяльності
Стали дітки, всі рівненько.
Посміхнулися гарненько
Настрій на урок взяли
Й працювати почали.
1.
Хвилинка
настрою.
-
Діти, у вас на
партах лежать зображення смайликів, ви повинні зобразити свій настрій.
(Діти,
прикріплюють свої смайлики на дошку.
Вчитель робить висновок про настрій
учнів.)
Хвилинка очікування
«Цей урок навчить мене»:
міркувати;
ставити запитання;
писати слова;
висловлювати свої думки;
спілкуватися з друзями;
працювати творчо.
ІІ.
Актуалізація знань та фіксація утруднення у діяльності.
Включення
учнів в ігрову діяльність.
¾
Діти, дуже добре, що ви прагнете навчатися? Як
і наше знайоме Зайчатко.
¾
Вам цікаві його пригоди? То ж вирушаємо до
мовного лісу.
(Звучать звуки лісу).
Інсценізація
розповіді «Як виникло мовлення»
Тільки-но Зайчатко вибігло на галявину, а йому назустріч
іде дідусь Ведмідь.
¾
Добридень,
дідусю!- закричало Зайча.
¾
Доброго здоров’я. – відповів Ведмідь.
¾
Дідусю Ведмедю, а я вже знаю, що на світі є близько
5 тисяч мов! – залепетало Зайченя.
¾
Молодець! А як ти гадаєш, чи завжди існувала мова?
ІІІ Виявлення причин утруднення і
постановка навчальної задачі
¾
А
ви, діти, як думаєте?
Ведмідь
розповідав, що він чув від своїх
предків, як колись люди жили в печерах, не мали одягу і взуття. Та й їжа була
не така, як зараз. З часом вони навчались будувати житло, готувати їжу,
виготовляти взуття та одяг, але для цього їм потрібно було спілкуватися. А мови
вони не знали.
Пройшло багато
часу, перш ніж люди навчилися розмовляти.
А щоб більше дізнатися, почитай в книжках. Бо я не маю
часу, дуже поспішаю…
1. Постановка перед учнями дослідницьких завдань.
¾
Зайчатко не вміє читати, так як ви. Можливо ви
йому допоможете?
Робота в парах. С.
34, вправа 75.
¾
Що
змусило людей спілкуватися?
¾
Як з’являлися слова?
¾
Чи можемо слова вважати скарбом? А мову –
скарбницею?
2.
Формулювання теми уроку
Тема ця хоч
непроста, та для нас цікава,
Будуть в ній
слова нові, буде і забава.
І в
скарбничку мовну цю, поки вивчим тему,
Мовних
скарбів пребагато ми з вами зберемо.
IV Побудова
проекту виходу з утруднення
Робота за посібником (с.35,
вправа 76).
V Первинне закріплення у зовнішньому
мовленні
С. 35, вправа 77.
Хвилинка каліграфії
Намалюйте дерево з листочками. Знайдіть на них лінії, які схожі на букви є, в, Н. Обведіть їх. Які звуки
позначаються цими буквами?
Які особливості характерні для каліграфічного
написання цих букв та буквосполучень? Потренуйтесь у каліграфічному письмі за зразком.
Фізкультхвилинка
VІ. Самостійна робота
¾
Як ви думаєте, чи можуть застарілі слова
«оживати» і знову почати служити людині?
¾
Чи знаєте ви такі слова?
Перевірте свої міркування. (С. 36,
вправа 78).
VІ.
Включення в систему знань і повторення.
Доповнити речення. ( С. 37, вправа 80).
VІІІ.
Рефлексія діяльності.
¾
Чи
справдилися ваші очікування?
¾
Що
нового ви дізналися сьогодні на уроці?
¾
Для чого потрібна мова?
ІХ. Домашнє завдання
1) Розказати
історію про виникнення мовлення.
2) С.36,
вправа 79; виготовити словникову скриньку.
Урок №13
Тема. Мова
українського народу.
Мета. Дати
дітям поняття про нашу рідну українську мову.
Розвивати мову та мислення; вміння відтворювати
діалоги з казок і розповідей.
Виховувати поважне ставлення до мови, культури
українського народу.
Матеріал
до уроку. Презентація до уроку, CD -
записи мелодії та звуки лісу.
І
Самовизначення до діяльності
1.Вправа «Долоньки»
Тепло своїх долоньок
Я друзям віддаю.
Урок новий цікавий
Я з радістю почну.
ІІ. Актуалізація знань та фіксація утруднення
у діяльності.
1. Включення
учнів в ігрову діяльність.
¾
Діти, наш друг Зайчик бажає, розкрити якомога
більше секретів мови?
¾
А ви
бажаєте?
(Звучать звуки
лісу).
2.
Інсценізація
казки «Історія Зайченят про мову українського народу»
Вранці Зайча
вибігло з хатинки і зустріло своїх сусідів близнят-Зайчат, які сьогодні
іменинники. Вони були святково одягнуті в українські вишиванки. Зайча привітало
своїх друзів із днем народження, побажало їм бути здоровими, спритними і
сміливими та подарувало красиві малюнки. А ще воно поцікавилося, що це в них за
такий красивий одяг. Друзі відповіли, що це традиційний одяг українців. Тоді
Зайча запитало:
¾
Чому нашу мову називають українською?
¾
Діти,
а ви як вважаєте?
Як нема
без зірок небозводу,
Як
блакиті без сонця нема,
Так і
мови нема без народу,
І народу
без мови нема.
¾
Що потрібно робити, щоб її добре знати?
ІІІ Виявлення причин утруднення і
постановка навчальної задачі
¾
А
ви, діти, як думаєте?
1. Постановка перед учнями дослідницьких завдань.
¾
Давайте
допоможемо зайчаткам дати відповіді на питання словами з віршів, які є у нашому
посібнику.
Робота в парах. С.
37-38, вправа 82.
¾
Що ж
потрібно робити, щоб добре знати українську мову?
2.
Формулювання теми уроку
Зайчатко
підказало нам тему нашого уроку «Мова українського народу».
IV Побудова проекту виходу з утруднення
Робота за посібником (с.38,
вправа 83).
V Первинне закріплення у зовнішньому мовленні
С. 39, вправа 84.
Фізкультхвилинка
під пісню «Облака»
Урок продовжим без зупинки
з каліграфічної хвилинки.
Хвилинка каліграфії
Намалюйте хмаринки. Знайдіть на них лінії, які схожі на букви З, В, Д. Обведіть їх. Які звуки
позначаються цими буквами?
Які особливості характерні для каліграфічного
написання цих букв та буквосполучень? Потренуйтесь у каліграфічному письмі за
зразком.
VІ. Самостійна робота
На нашій українській землі виросло багато
талановитих поетів і письменників. Вони багато гарних слів сказали про нашу
країну та її мову.
¾
Прочитайте такі висловлювання про мову і
поміркуйте, як ви їх розумієте.
¾
Спишіть висловлювання, яке вам найбільше
сподобалося. (С. 39, вправа 85).
VІ. Включення в систему знань і
повторення.
¾
З
ваших слів Зайчатко зрозуміло, що між поняттями Україна і українська
мова існує зв'язок. Хто хоче сказати який саме? (С.40, вправа 86).
VІІІ. Рефлексія діяльності.
Зайчатко говорить, що від спілкування з вами у нього
настрій змінився. Став святковим і піднесеним.
¾
А
у вас?
А ще воно пропонує прикрасити гілку на дереві мови
українським рушничком, щоб всі знали і пам’ятали, що це мова українського
народу.
ІХ. Домашнє завдання
1) Одягнути
українські вишиванки; вивчити вірш про мову (на вибір).
2) С. 40.
Вправа 88.
У кожного народу
є своя мова. Вона для нього найдорожча. Найкращою для нас є … мова, бо ми … і
живемо в … .
Довідка: українська, українці, Україна.
¾
Зробіть звуко - буквений аналіз слова Україна.
Урок №14
Тема.
Види мовлення. Усне мовлення. Вимоги до усного мовлення.
Мета. Вчити розрізняти усне і писемне
мовлення.
Розвивати мову та мислення; вміння відтворювати
діалоги з казок і розповідей.
Виховувати поважне ставлення до мови.
Матеріал
до уроку. Презентація до уроку, CD -
записи мелодії та звуки лісу.
І
Самовизначення до діяльності
Продзвенів
дзвінок,
Починається
урок.
З маминої ласки,
Із шкільної
казки.
¾
Діти, ви сьогодні виглядаєте дуже гарно.
Вам всім личать вишиванки. Ви справжні українці. А українцям все під силу! Чи не так?
ІІ. Актуалізація знань та фіксація утруднення
у діяльності.
Включення
учнів в ігрову діяльність.
¾
Наш
знайомий Зайчик передав вам ось цей
пакунок.
¾
А ви
бажаєте дізнатися, що в ньому?
(Відкривають пакунок з малюнками).
ІІІ Виявлення причин утруднення і
постановка навчальної задачі
¾
Він просить вас розповісти, як
спілкуються люди між собою?
1.
Постановка перед учнями дослідницьких завдань.
Робота за малюнками.
Раніше люди передавали свої думки одне одному
найчастіше в усній формі. Казки, легенди, народні прикмети прийшли до нас з
давнини, бо люди передавали їх із вуст у вуста. Так виникло усне мовлення.
¾
Яким
же повинне бути усне мовлення?
2. Формулювання теми уроку
Сьогодні на уроці ми розкриємо з вами ще один давній
мовний секрет – усне мовлення.
IV Побудова проекту виходу з утруднення
Робота за посібником. (с.42, вправа 91).
Давайте приготуємо сюрприз для Зайчика.
Позначимо наші нові знання на чарівному дереві мови.
¾
Як би ви позначили на мовному дереві усне мовлення?
V Первинне закріплення у зовнішньому мовленні
Робота
за посібником. С. 43,
вправа 92,93.
Фізкультхвилинка
Ви
стомилися? Саме час дружно відпочити
І
знайому Фізкультхвилинку в гості запросити.
Поклали
ручки й олівці, стали всі біля стільців.
Хлопчики
й дівчатка, зробимо зарядку.
Озирніться
всі навкруг: нас віта квітковий луг.
Ми
травичку не зімнемо – на носочках всі підемо.
Ноги
вище підіймаймо, кущиків ми не ламаймо.
А
квіточки обійдем, красу луків збережем.
То
йдемо, то біжимо, на урок спішимо.
Руки
вгору потягніть і до сонця підстрибніть.
Всі присядем,
встанем враз, знов чекає праця нас.
Хвилинка каліграфії
Намалюйте ваші улюблені квіти. Знайдіть на них лінії, які схожі на букви У, ч, Ч, Ґ, ґ. Обведіть їх. Які звуки
позначаються цими буквами?
Які особливості характерні для каліграфічного написання
цих букв та буквосполучень? Потренуйтесь у каліграфічному письмі за зразком.
VІ. Самостійна робота. (С. 43,
вправа 94).
VІ. Включення в систему знань і
повторення. (С.44, вправи 95, 96, 97).
VІІІ. Рефлексія діяльності.
Вправа «Дерево рішень»
¾
Під час уроку ви були дуже активні. Чи не
забули ви про наш подарунок для Зайчатка.
¾
Які свої нові знання ви ще не позначили на
мовному дереві?
На листочках запишемо вимоги до усного
мовлення і прикріпимо до гілочки.
ІХ. Домашнє завдання
1) Створити
аплікацію «Мовне дерево»;
2) С.45,
вправа 98.
Урок №15
Тема.
Культура мовлення.
Мета. Дати
дітям поняття про культуру мовлення.
Розвивати мову та мислення; вміння відтворювати
діалоги з казок і розповідей.
Виховувати поважне ставлення до мови, культури українського
народу.
Матеріал
до уроку. Презентація до уроку, записи мелодії та звуки лісу.
І
Самовизначення до діяльності
Вправа
«Рапортичка»
ІІ. Актуалізація знань та фіксація утруднення у діяльності.
1. Включення
учнів в ігрову діяльність.
Робота за вправою 100 (с.47)
2.
Інсценізація
казки «Зайчик у школі»
ІІІ Виявлення причин утруднення і
постановка навчальної задачі
¾
Чи правильно спілкувалися між собою
звірята?
1.
Постановка перед учнями дослідницьких завдань.
Робота за малюнками. С.49, вправа 102.
2. Формулювання
теми уроку
Сьогодні на уроці ми будемо працювати над культурою
мовлення.
IV Побудова проекту виходу з утруднення
Робота за посібником.
С. 50, вправа 103.
V Первинне закріплення у зовнішньому мовленні
Робота
за посібником. С. 50,
вправа 104.
Фізкультхвилинка
Хвилинка каліграфії
Намалюйте метелика. Знайдіть на них лінії, які схожі на букви ж, Ж. Обведіть їх. Які звуки
позначаються цими буквами?
Які особливості характерні для каліграфічного
написання цих букв та буквосполучень? Потренуйтесь у каліграфічному письмі за
зразком.
VІ. Самостійна робота. (С. 50,
вправа 105).
VІ. Включення в систему знань і
повторення. (Озвучити діалог на тему «Знайомство»).
VІІІ. Рефлексія діяльності.
На зелених яблучках
запишемо вимоги до культури мовлення і прикріпимо до дерева.
ІХ. Домашнє завдання
1) Переказувати
казку «Зайчик у школі»;
2) Оформити
аплікацію «Мовне дерево».
Урок №16
Тема.
Культура спілкування.
Мета. Дати
дітям поняття про культуру спілкування.
Розвивати мову та мислення; вміння користуватися під
час спілкування словами ввічливості, словами-звертаннями, відтворювати діалоги
з казок і розповідей.
Вчити складати записки, адресовані батькам,
однокласникам, вчителю, використовуючи слова ввічливості.
Виховувати поважне ставлення до мови, культури
українського народу.
Матеріал
до уроку. Презентація до уроку, записи мелодії та звуки лісу.
І
Самовизначення до діяльності
1.Вправа «Долоньки»
Тепло своїх долоньок
Я друзям віддаю.
Урок новий цікавий
Я з радістю почну.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
1) Переказування
казки.
2) Перегляд
«Мовних дерев».
ІІІ. Актуалізація знань та фіксація утруднення
у діяльності.
1. Включення
учнів в ігрову діяльність.
Мені дуже сподобалися ваші «Мовні дерева». Ви добре попрацювали.
Наш добрий друг Зайчик теж задоволений. Він радіє, що познайомився з такими
старанними дітьми. І сьогодні Зайчатко хоче розповісти цікаву історію.
2.
Робота над оповіданням В.
Сухомлинського. (С. 51, вправа 106).
IV Виявлення причин утруднення і постановка навчальної задачі
1.
Постановка перед учнями дослідницьких завдань.
¾
Що міг би відповісти батько синові?
¾
Яким був хлопчина? (Ввічливим)
¾
З
якими людьми приємніше спілкуватися?
¾
Ви бажаєте стати такими людьми?
2.
Формулювання теми уроку
¾
На уроці ми будемо вчитися секретам ввічливих
людей, культурно спілкуватися.
Урок продовжим без зупинки
з каліграфічної хвилинки.
Хвилинка каліграфії
¾
Запишіть букви Д, д та слова ввічливості, які
починаються такими звуками.
V Побудова проекту виходу з утруднення
Робота
за посібником. (С.51,
вправа 107)
Фізкультхвилинка
«Україна – це ти…»
¾
Діти, ви гарно вмієте співати і
танцювати, бо ви - справжні українці. Ці вміння в нашого народу передавалися з
дитинства, як і пошана до слова.
VІ Первинне закріплення у зовнішньому
мовленні
Робота
за посібником. (С.52, вправа 108).
VІІ. Самостійна робота. (С. 52,
вправа 109).
VІІІ. Включення в систему знань і
повторення.
1. Закріплення
знань. С. 52-53,
вправа 110-111.
2. Побудова
«Дерева рішень».
-
Що таке спілкування?
-
Які правила спілкування ви запам’ятали?
ІХ. Рефлексія діяльності.
На жовтих
яблучках запишемо вимоги до культури спілкування і прикріпимо на дерево.
Х.
Домашнє завдання
Поетична
хвилинка (С.54-55 вправа
114)
Чужоземці хвалять наших давніх предків за щирість і
гостинність. Кажуть, що наші люди ласкаві до чужоземців. Гостинно їх приймають.
І я впевнена, що ви теж любите приймати гостей.
До наступного уроку підготуйте поради, як потрібно
правильно спілкуватися з гостями.
1.
Поради, як потрібно правильно
спілкуватися з гостями.
2.
Складіть діалог «День народження».
3.
Вправа 115 на с. 55.
Урок №17
Тема.
Культура мовлення. Культура спілкування.
Мета. Розширити
поняття про культуру мовлення та культуру спілкування.
Розвивати мову та мислення; вміння користуватися під
час спілкування словами ввічливості, словами-звертаннями, відтворювати діалоги
з казок і розповідей.
Вчити складати записки, адресовані батькам,
однокласникам, вчителю, використовуючи слова ввічливості.
Виховувати поважне ставлення до мови, культури
українського народу.
Матеріал
до уроку. Презентація до уроку.
І
Самовизначення до діяльності
Вправа
«Рапортичка»
Стали рівно,
підтягнулись
Всі до мене
посміхнулись
На урок старання не
забудьте взяти.
Сіли всі рівненько.
Будем працювати.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
1) Діалог
«День народження».
2) Перегляд
«Мовних дерев».
ІІІ. Актуалізація знань та фіксація утруднення
у діяльності.
1. Включення
учнів в ігрову діяльність.
(Звучать
звуки природи).
¾
Діти, давайте на мить закриємо
очі та прислухаємося.
¾
Що ви чуєте? (Голоси пташок і тварин,
звуки природи).
¾
Це до нас ідуть гості – учні Лісової
школи. А поки їх ще немає пригадаємо поради, як потрібно приймати гостей. (Відповіді учнів).
2.
Формулювання теми та завдань уроку
¾
А
ось і наші друзі. Покажемо їм, як ми вміємо спілкуватися, виразно читати та
каліграфічно писати.
Пташечки мають до вас
прохання – каліграфічно записати всі букви українського алфавіту.
Хвилинка
каліграфії
IV Включення в систему знань і повторення.
Білочка підготувала для вас вірші про українську мову.
Прочитайте їх. Що хотіли автори віршів сказати нам про рідну мову?
1. Робота
за посібником. (С.56, вправа 117).
2. Конкурс
на краще декламування віршів «Голос країни».
3. Робота
за посібником. (С.57, вправа 118).
Їжачок теж любить вірші, а сьогодні він приніс
свій, улюблений вірш. (с. 57, впр.119)
Фізкультхвилинка
( Вправа
виконується сидячи. Діти виконують певні рухи.)
Якщо ви знаєте, що треба берегти природу, економити чисту
воду, – дайте один одному руку.
Якщо ви вважаєте, що кожен повинен любити і піклуватись
про нашу Батьківщину – Україну, – сплесніть у долоні.
Якщо ви вивчаєте рідну мову, дбаєте про її чистоту, бережете українську пісню, – сплетіть руки вгорі.
Якщо ви ввічливі діти – встаньте.
4.
Робота
з визначенням понять
Зайчик часто бував у
нас на уроках української мови і зараз він хоче перевірити чи всі наші учні
вміють правильно вживати слова ввічливості. (с.
58, вправа 120, 121).
5. Творче
завдання
Лисичка дуже полюбляє
усну народну творчість. Для вас підготувала прислів’я.
С. 59, вправа 122.
ІХ. Рефлексія діяльності.
На краплинках
роси запишемо слова ввічливості та прикріпимо їх на дерево.
Х.
Домашнє завдання
1. Поетична
хвилинка (С.60 вправа 124).
2. С.59, вправа 123.
Немає коментарів:
Дописати коментар